Trudno byłoby zliczyć wszystkie prezentacje świata, których autorzy naprawdę napracowali się nad treścią, dotarły do wielu interesujących źródeł, ubrały to wszystko w piękne słowa i wnioski, a później opublikowały efekt swojej żmudnej pracy w pierwszy lepszy szablon Power Pointa. Może i dobre treści bronią się same, ale nie w przypadku prezentacji. To jest właśnie sens tego narzędzia – umiejętne, przystępne, a przede wszystkim atrakcyjne „sprzedanie” dobrej treści. Warto mieć to na uwadze.
Dobór odpowiednich narzędzi
– W sieci można korzystać z różnych narzędzi służących wykonywaniu pięknych prezentacji. Canva to prosty sposób na piękne ubranie treści w slajdy i obrazy, natomiast PowToon umożliwia realizację prezentacji…animowanej. I w końcu Prezi: świetna platforma dostępna zarówno online, lub w rozszerzonej wersji dla profesjonalistów. – wymienia specjalistka firmy Prezentika, specjalizującej się w tworzeniu prezentacji dla firm – Należy jednak zauważyć, że bardzo często demonizuje się popularny Power Point, jako narzędzie do tworzenia kiepskich prezentacji. To błędne założenie, bo PP jest doskonałą opcją dla stworzenia ciekawych i zrozumiałych prezentacji. – dodaje
Dynamika w Twojej prezentacji
Szczególnie dużą popularnością cieszą się prezentacje multimedialne. To prosty sposób na atrakcyjne przedstawienie oferty. GIF-y, pliki wideo i obrazy automatycznie przykuwają uwagę odbiorcy. A o to przecież chodzi.
Prezentacja nie musi być nudna! Oprócz ruchomych elementów slajdów, dynamikę można wprowadzić poprzez umiejętne zestawienia kolorystyczne. Nie należy jednak przesadzić, warto też mieć pewność, że wybrane zestawienie kolorystyczne jest przyjemne dla oka i estetyczne. W razie problemów warto korzystać ze stron pomagających dobrać kolory np. Adobe Kuler.
W prezentacjach mniej znaczy więcej. Zwłaszcza jeżeli chodzi o tekst. Nie może to być wierna kopia tego, co ma do powiedzenia występujący. Slajdy mają zawierać tylko wypunktowane główne myśli, zamknięte w maksymalnie czterech wierszach tekstu.
Warto pamiętać, że „suchy” tekst można zastąpić nie tylko obrazem. Dobrze przygotowane, estetyczne wykresy, kolaże czy mapy myśli sprawdzą się równie dobrze. Ruchem w prezentacji nie muszą też być tylko znikające i pojawiające się elementy. Można im nadać dodatkowej dynamiki, umieszczając strzałki kierujące np. z treści do konkretnego zdjęcia itd.
Autentyczne treści
Prezentacja wyda się ciekawsza, jeżeli treść zostanie „ubrana” w dobrą historię, której po prostu chce się słuchać. Zamiast zwyczajnych definicji i mało interesujących danych warto dodać kilka ciekawostek powiązanych z tematem i przykładów „z życia wziętych”. Nic nie wciąga słuchaczy tak, jak praktyczne anegdoty. Ciekawe opowiadania są mocno zakorzenione w historii i mimo upływu lat wciąż są dobrze przyjmowane przez społeczeństwo. W prezentacji warto zatem pokazać emocje poprzez obraz i proste, przejrzyste hasła, a słuchaczom opowiedzieć dobrą historię. Warto się postarać, zwłaszcza, że statystyki są nieubłagane – jeszcze kilka lat temu czas średniego zainteresowania publiczności wynosił 12 minut, teraz jest to tylko 5 minut. Z tego względu sporą popularnością cieszy się zlecanie wykonania prezentacji multimedialnych zewnętrznym firmom.
– Najlepsza prezentacja to taka, która jest estetyczna i spójna, tak aby nie odwracać uwagi od jej tematu oraz autora, ale na tyle merytoryczna, aby stanowić integralną część wygłaszanych słów. To chyba najlepsze podsumowanie prezentacji idealnej, takiej, która utrzyma uwagę odbiorców i pomoże w osiągnięciu zamierzonego celu. – podsumowuje specjalistka firmy Prezentika.
Bardzo interesujący temat.
https://asani.pl/